درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 05:50:1 FA | AR | PS | EN
پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد            سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند             سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است            پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون            در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم            ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان            






تاریخ نشر: 1399/02/13 - 17:49:3
تعداد بازدید: 623
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آیا طرح اقتصادی «دیاب» لبنان را از بحران نجات خواهد داد؟

آنچه از بررسی ساختار کلی مشکلات اقتصادی لبنان و نسخه درمانی نخست وزیر به چشم می خورد جامعیت و واقع گرایانه بودن طرح برای ابتدا باز کردن بند از پای اقتصاد لبنان و سپس سوق دادن آن در مسیر حرکت به جلو به صورت پله به پله می باشد

 

در میانه آغاز دور جدید اعتراضات محدود در کشور لبنان به گرانی اقلام معیشتی و کاهش ارزش لیر این کشور در برابر دلار آمریکا ، دولت این کشور به ریاست نخست‌وزیر «حسّان دیّاب»، در 30 آوریل 2020 (11 اردیبهشت 1399) از طرح اقتصادی مالی جدید خود رونمایی کرد که متعاقبا از سوی شورای وزیران لبنان نیز با اجماع به تصویب رسید. نخست‌وزیر لبنان در تشریح اهداف اصلی این طرح تاکید کرد که «با این طرح موافقت شد نه برای اینکه طرحی تاریخی است؛ بلکه به این دلیل که طرح مذکور، مسیر دولت برای اصلاح واقعیت کنونی را مشخص می‌کند با وجود ایراد این اظهارات اکنون این مساله مطرح می‌شود که طرح حسان دیاب آیا می‌تواند پایان‌بخشی بر بحران اقتصادی در کشور لبنان باشد؟ 

 

طرح دیاب، در میانه اقتصادی ورشکسته لبنان

لبنان یکی از مقروض‌ترین کشورهای دنیاست و اقتصادی مبتنی بر درآمد حاصل از جذب توریست و کمک‌های مالی از کشورهای دیگر دارد. اعتراضات به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی که از اواخر تابستان گذشته آغاز شد، واکنشی به تداوم ناکارآمدی دولت‌های پیشین در حل بحران‌های سال‌های اخیر بوده که در نهایت، «سعد الحریری»، نخست‌وزیر را مجبور به استعفا کرد. تداوم این اعتراضات و درگیر شدن اکثر شهرهای لبنان با این تظاهرات و به‌تبع آن کندی چرخ اقتصاد بیمارگونه این کشور، اوضاع اقتصادی را بیش از پیش بدتر کرد تا اینکه با شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌ها و مقررات قرنطینه به دلیل کرونا، فشار مضاعف و طاقت‌فرسایی به اقتصاد لبنان وارد شد.

حال با این اوصاف، طرح اقتصادی دولت حسان دیاب که از آن به عنوان اصلاحات مالی نیز یاد می‌شود، شامل شش بند مهم و اصلی (مالی، بانکی، نقدی، حمایت اجتماعی و توسعه‌ای) است. به گفته نخست‌وزیر لبنان، کابینه او برای آماده کردن آن طی ۲۴ روز گذشته، با گروه‌های زیادی از جمله کارشناسان اقتصادی و مالی و اتحادیه‌ها و نمایندگان بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و دانشگاهی مشورت کرده است.

اولین سطح این طرح در ارتباط با درخواست وام و کمک مالی بیروت از نهادهای بین‌المللی پول است. در همین راستا، دیاب در اظهارات خود تاکید دارد که در آینده از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک مالی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار خواهد کرد و این علاوه بر مبلغی است که کشورهای حاضر در نشست پاریس (سیدر) ابتدای سال میلادی ۲۰۲۰ قول کمک به لبنان داده‌اند. به گفته وی، طرح اصلاحات اقتصادی جدید فوراً آغاز شده و در طول پنج سال آینده اجرایی خواهد شد. این طرح تلاش دارد کسری بودجه در لبنان را به کمتر از شش درصد (۵.۶ %) کاهش دهد.

 

کاهش بدهی‌ها خارجی

طی چند سال گذشته یکی از بحران‌های اصلی یا حتی مهم‌ترین مشکل دولت لبنان را می‌توان در ارتباط با مساله بدهی‌خارجی این کشور ارزیابی کرد. بدهی‌های لبنان هم‌اکنون ۹۲ میلیارد دلار بوده که معادل بیش از ۱۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن است. طی ماههای اخیر، در چندین نوبیت مقامات دولت لبنان اعلام کرده‌اند توان بازپرداخت بدهی های خارجی را ندارد. با این وجود یکی از اصول مهم طرح دیاب در ارتباط با این امر است که بدهی‌های مستقل ساختارمند شود و بدهی‌های عمومی را به کمتر از ۱۰۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کاهش دهد. تحقیق این رخداد برای کشور لبنان که اقتصادی مبتنی بر واردات و دریافت کمک‌های مالی خارجی دارد، امری تا حدودی بسیار دشوار به نظر می‌رسد. به ویژه باید توجه داشت که در مقطعی کنونی کرونا نیز مزید بر علت شده و دامنه بحران اقتصادی را افزایش داده است. لذا به نظر می‌رسد ساختارمند کردن نظام حسابرسی می‌تواند مهم‌ترین راهکار دولت بیروت برای تحقق این راهبرد باشد.

 

بازیابی دارایی‌های ناپیدا

یکی دیگری از محورهایی که اقتصاد لبنان برای بازسازی به آن نیاز مبرم دارد، در ارتباط با بازیابی سرمایه‌‌های و پول‌هایی است که به شکل مشکوک در این کشور ناپدید یا به عبارتی بهتر به واسطه فساد مالی نشانی از آن‌ها وجود ندارد. بنابر گفته مقام‌های طراز اول لبنان، مالکان پنج بانک خصوصی حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از محل سپرده‌های مردم را به خارج از این کشور منتقل کرده‌اند و این تنها بخشی از انتقال سرمایه‌های عمومی از لبنان به دیگر کشورها است که مورد اعتراض شدید مردم این کشور قرار گرفته است. در واقع، به دلیل بحران اقتصادی و در شرایط بد معیشتی و بانکی، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های شخصیت‌های سیاسی و مدیران کل لبنان در اواخر آذر ماه به خارج از این کشور انتقال یافته استو متعاقب مطلع شدن شهروندان لبنانی نیز شاهد بوده‌ایم به این مساله به شدت اعتراض دارند.

در وضعیت کنونی نیز دیاب تأکید کرد که اموال غارت شده و خارج شده از لبنان را به خزانه برمی‌گرداند و این مسئله جزو کارهای اساسی دولت او خواهد بود. بنابراین، یکی از گام‌ها و اولویت‌های اساسی دولت برای خروج از برحان اقتصادی و عادی‌سازی وضعیت سیاسی کشور بازیابی پول‌های دزدیده شده و بازگرداندن آنها به اقتصاد لبنان است. حتی می‌توان ادعا کرد برای آرام سازی وضعیت و پایان اعتراضات این محور می‌توان ملموس‌ترین اقدام دولت لبنان نیز باشد.

 

مواجهه بزرگ با کرونا

در کنار مشکلات و بحران اقتصادی بزرگ کشور لبنان، کرونا نیز به عاملی برای وخامت هر چه بیشتر اوضاع تبدیل شده است. در حقیقت، گردشگری که از اصلی ترین درآمدهای لبنان محسوب می‌شود، این روزها به دلیل گسترش شیوع ویروس کرونا به کما رفته و معلوم نیست تا چه زمانی این وضع ادامه خواهد داشت. حذف درآمدهای گردشگری مساله‌ای نیست که به آسانی دولت بتواند از کنار آن بگذرد اما زمانی وضعیت بحرانی‌تر به نظر می‌رسد که شاهد هستیم در نتیجه کرونا محدودیت‌های بزرگی در این کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه در قالب تعطیلی ادارات اعمال شده است.

بنابراین طرح دولت برای عادی‌سازی وضعیت در قالب بازگشایی ادارات و پایان محدودیت‌ها به دلیل کرونا یکی از پیش‌شرط‌هایی است که دولت لبنان برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور حتما باید مورد لحاظ قرار دهد و در غیر این صورت به طور حتم با مشکلاتی بزرگ مواجه خواهد شد و طرح کلان دیاب نیز نمی‌توان درمانی بر درد بزرگ اقتصاد لبنان باشد.

 

اصلاحات در نظام بانکی

نظام بانکداری لبنان که یکی از پایه های اقتصادی این کشور محسوب می شود، با بحران شدید ارزی مواجهه است و توان حتی بازگرداندن سپرده شهروندان را ندارد. دولت لبنان به دنبال آن است که با طرح جدید خود دست به بازسازی بخش بانکی و مالی زده تا اقتصاد بتواند مجدداً از رکود درآمده و پویا شود و فرصت‌های شغلی خوب و پایداری ایجاد شده و بخش‌های اقتصادی بسیار امیدوار کننده‌ای راه‌اندازی شود. این امر هر چند بر روی کاغذ راهبرد منطقی و تاحدودی ممکن به نظر می‌رسد اما به توجه به سیستم معیوب و بحران‌زاده سیستم بانکداری لبنان، باید حتما در زمینه بورکراسی اداری با اصلاحاتی بزرگ همراه شود.

در مجموع آنچه از بررسی ساختار کلی مشکلات اقتصادی لبنان و نسخه درمانی نخست وزیر به چشم می خورد جامعیت و واقع گرایانه بودن طرح برای ابتدا باز کردن بند از پای اقتصاد لبنان و سپس سوق دادن آن در مسیر حرکت به جلو به صورت پله به پله می باشد. حال اینکه تا چه اندازه دیاب موفق به اقناع وام دهندگان خارجی و کم کردن از دخالت مخالفان داخلی برای پیشبرد این طرح‌ اقتصادی خواهد بود، موضوعی است که نیازمند گذر زمان است.

منبع: الوقت

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/16784


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا خیز با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور

توشیح بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری امریکا از سوی جو بایدن

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود

عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است

حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین

قدرتهای بزرگ هسته‌ای بطور غیرمستقیم در اوکراین می‌جنگند

طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.